Maandag, dinsdag en woensdag in Taipe

9 november 2023 - Taipei, Taiwan

Op weg naar Hualien (woensdag)
We zitten nu op onze trein naar Hualien te wachten. Vanmorgen voor het eerst de über taxi genomen. Ging perfect. Je denkt dan. Waar halen we de treintickets op?
We hadden ze gisteren al via internet besteld en betaald. Appeltje eitje.

Ontbijt??
Het is een groot station met veel luxe restaurants. Een simpel ontbijtje zit er niet in. Waffles lijkt er tot nu toe het meest op. Die zien we hier niet.
En…. dan zien we een Starbucks. Een dubbele espresso met een pain raisin voor mij en voor Tom een Madeleine.
Echt Taiwanees. 😊

Over hoeveelheden gesproken
Dinsdagavond hebben we Chinees gegeten. Daar dronken we fris bij. Ik had iets met “black gooseberries”en seven-up. Tom had cola.
We kregen ieder een hele grote jampot. Die van mij zat al halfvol met sap. Dan Seven-up erbij. Ik heb denk ik een kwart glas gedronken.
Ook als je een papieren beker thee neemt dan is dat ruim voldoende voor twee personen. Waar laten ze het allemaal?

My favorite place (maandag)
Met de metro naar een plek met een paar tempels.
De eerste was gesloten.
In de tweede was een enorm podium opgezet en daar werd geoefend door de Chinese opera. Oorverdovend.
De derde was toegankelijk. Een schitterende tempel. Er zijn veel mensen aan het bidden en er werd met rode blokjes hout in de vorm van zaadjes  gegooid. Die lagen ook overal klaar voor gebruik.

Echt een schitterende tempel. Sowieso ben ik een liefhebber van tempels. Prachtige materialen en zo mooi gemaakt alles; kunst met een hoofdletter K. Op zo’n moment denk ik altijd dat ik me er in wil verdiepen. Ik vind het zo intrigerend. De verhalen die uitgebeeld worden.

De brug.
Daarna zijn we over de Taipe brug gelopen van nieuw naar oud Taipe.
Er kwam een hele dreigende lucht aan. We hebben het droog gehouden. Mooi uitzicht. Op zo’n moment mis ik mijn telelens. Maar ja, je kunt niet alles hebben. 😃

Visrestaurant
‘s Avonds eten we bij een visrestaurant. Buiten moeten we aanwijzen wat we willen. Ik vind dat best lastig. Tom neemt garnalen en ik een roodbaars. Daarbij bestel ik groente en Tom noedels. De garnalen worden aan tafel bereid. Ik krijg vast twee bakken met groente en Tom zijn noedels. De garnalen zijn heerlijk. Mijn vis ook.
Het is er enorm druk. Vol verbazing zien we ook bergen mensen de trap af komen. We wisten niet dat je boven ook kunt zitten. De drank moet je zelf uit een koelvitrine pakken. Het gezelschap achter ons is al de tweede krat aan het vullen met lege flessen. Dat is te merken😉

Markt
Dinsdag gaan we naar de markt in de buurt en verbazen ons over de producten die aangeboden worden. En vervolgens naar de Vismarkt. Ziet er heel mooi uit. Het is daar meer een eetgelegenheid.
Ik koop een vestje, (kleding verkopen ze ook) want het is wat frisser. Een dun vestje dat in de tas past. 😎

Gondola Maokong Taipei
Omdat het Zondag zo idioot druk was gaan we dinsdagmiddag met de kabelbaan naar boven. Er komt geen eind aan. Echt de moeite waard!
Er staat een beetje wind en af en toe gaat de cabine heen en weer. Een beetje kermisgevoel😉
Als we uitgestapt zijn drinken we heerlijke koffie met een taartje. Daarna lopen we nog een klein stukje. In de verte zien we de stad liggen.
Het betrekt nogal dus we besluiten weer naar beneden te gaan. Daarna met de metro richting hotel.

Bij Seven Eleven kopen we een biertje en een zakje chips en gaan we even buiten zitten. Tussen de bouwvakkers die driftig zitten te roken. Zo heerlijk even buiten zitten in de wind. 😃

Avondwandeling
Dan lopen we weer terug naar het hotel. ‘s avonds is het een heerlijkheid temperatuur om buiten te lopen.

1. Jolanda:
    9 november 2023
    Wat is het leuk om vanuit ons natte Nederland te lezen wat jullie daar allemaal beleven! Geniet maar volop van al dat moois, de andere cultuur en de rest. Liefs Jaap en Jolanda.
  2. Jeannette de Bruin:
    9 november 2023
    Hoi hoi, dank jullie wel. Liefs Jeannette en Tom
  3. Pauline:
    10 november 2023
    Klinkt supermooi en bijzonder allemaal. Geniet nog maar daar.
    Vlfs uit het kikkerlandje.
  4. Tina:
    11 november 2023
    Ik kijk al uit naar jullie volgende verhaal. Fijne tijd nog!
  5. Jeannette de Bruin:
    dank je wel Tina👍