Laatste dag

25 november 2023

Op dit moment zitten we in het vliegtuig. De jongen voor me heeft net gevraagd of hij zijn stoel naar achteren mag doen. Dat valt me mee.

Er zitten drie jongens voor ons. Het lijken vervelende klieren. Steeds bewegen op hun stoel en druk praten. Als degene die voor Tom zit, zijn stoel naar achteren wil doen zegt Tom dat dat niet kan omdat zijn benen klem zitten.
Druk overleg tussen de drie volgt. Uiteindelijk loopt degene die voor mij zit helemaal om en gaat op de plek voor Tom zitten terwijl de andere twee een plaatsje opschuiven. De jongen die nu in het midden zit zet zijn stoel achterover. Wij hebben een lege plek tussen ons in zodat Tom wat meer bewegingsruimte heeft.

Als ik mijn IPad pak en per ongeluk tegen zijn stoel stoot vat hij dat verkeerd op en vraagt hij waarom hij niet naar achteren mag met zijn stoel. Ik leg uit dat ik mijn IPad pakte en dat het geen probleem is.

Later gaat hij naar het toilet en gaat dan uiteindelijk ergens anders zitten. Nu is de jongen die voor Tom zat naar het midden doorgeschoven en heeft zijn stoel naar achteren gedaan. Het past allemaal precies.

Vanmorgen zijn we naar een museum geweest. Het lijkt mij leuk om te gaan lopen. Zien we nog wat. Wat ik heel leuk vind is dat overal op straat planten staan. We hebben mensen ze ook water zien geven. Maakt het allemaal wat gezelliger. Mooie planten ook.

We willen ook wat eten. Dat blijft lastig. We hebben een keer ergens wafels gegeten. Dat was lekker. Mensen zitten overal heerlijk te smikkelen van voor ons onbekende dingen. Ik vind het er niet aantrekkelijk uitzien. Omdat ik in het begin van de vakantie behoorlijk ziek ben geweest waag ik me niet aan onbestemde dingen.

Dan zie ik een aardig restaurantje. We gaan naar binnen. Alleen Chinees. Een vriendelijke dame spreekt een beetje Engels en vertelt dat dit een gerenommeerd vegetarisch restaurant is. Ze gaat vol enthousiasme vertellen over de kwaliteit van gluten (denk ik). Wij onderbreken haar en vragen of ze sandwiches heeft. Die heeft ze. Heel lekker met een heerlijk aangemaakte salade erbij.

Na een behoorlijke tijd lopen zien we het museum. Het blijkt een verzameling van verschillende gebouwen te zijn. Natuurkundig en wetenschappelijk. We beginnen met het natuurkundige deel. Een schitterend museum. Het ontstaan van leven. Met verschillende voorbeelden van dieren die er niet meer zijn. Dinosaurussen. Fossielen. Mooi opgezette dieren. Zelfs een kiwi.

En een hele afdeling gewijd aan het ontstaan van de mens. Vanaf de bevruchting van de eicel tot en met de verschillende stadia van de embryo. Hoe je gezond blijft als je ouder bent. Voedingsadviezen etc. Ook de ontwikkeling van jagers, verzamelaars van verschillende continenten. Kleding, werktuigen, sieraden etc.
Op een gegeven moment kunnen we het niet meer opnemen. Het is ook frisjes in het museum. We gaan tussendoor buiten even opwarmen.

Dan gaan we naar het Science center. Dat vindt Tom leuk. Het barst trouwens van de kinderen in het museum. Af en toe net een horde sprinkhanen. Ook veel scholieren die druk in hun schrift schrijven. Een afdeling met alle planeten. Hier staat ondermeer geschreven dat over biljoenen jaren de aarde verzwolgen zal worden door de zon.
Na dit vooruitzicht trekken we het niet meer en nemen we een taxi terug naar het hotel waar we nog een kleine twee uur in de lobby gaan zitten.

Dan een taxi naar het HRS (highspeed station) dat een behoorlijk eind buiten het centrum ligt. Altijd even zoeken waar we heen moeten. 😅 De tweede halte eruit en dan op zoek naar de metro. Er is steeds iemand die roept: airport? en ons vervolgens de goede kant op stuurt.Het is inmiddels helemaal donker. En dan komen we waar we zijn moeten en belanden vervolgens in dit vliegtuig voor een vlucht van 15 uur.

1. Frans:
    25 november 2023
    Tja, vliegtuigen en lange mensen zijn nooit een goede combinatie tenzij je een vermogen uitgeeft voor Business Class. Mara als je ver wilt reizen heb je geen keuze. Goede terugreis gewenst!
  2. Anneke:
    27 november 2023
    Was leuk om mee te lezen Jeannette!