Fort Zeelandia in Tainan

20 november 2023 - Tainan, Taiwan

Ik dacht dat fort Zeelandia in Suriname lag. Nou, hier in Anping lag ook een fort Zeelandia. Die Hollanders toch. Die komen nog eens ergens. En nemen dan meteen de organisatie voor hun rekening.

IMG_8756

Best bijzonder om in een museum over Taiwan te ontdekken dat Nederlanders aan de bron van die naam hebben gestaan. Er worden een paar filmpjes afgespeeld waarin de rol van de Nederlanders uiteen gezet wordt. Zij wilden handel drijven met China, maar kregen daar geen poot aan de grond. Toen zijn ze zich gaan vestigen in een baai op Taiwan. Fort Zeelandia werd geboren en het terrein werd uitgebreid met huizen. Die werden ook gebouwd met baksteen.

Op een Chinese plattegrond uit die tijd staan ook de Nederlandse straatnamen zoals Kerkstraat, Breestraat, de Nieuwe Gracht etc. In oud Nederlands geschreven.

IMG_5026IMG_5024

De rol van de Nederlanders wordt als positief gezien. Zij dreven handel met meerdere landen. Bij opgravingen zijn voorwerpen uit Nederland, Thailand, Japan en China gevonden.

IMG_8741IMG_8740IMG_8742

Ik vind het best bijzonder dat wij in het Taiwanese/Chinese gezelschap die naar de filmpjes kijken de enige Nederlanders zijn. 😉

Het complex is redelijk groot. Vanaf de toren kun je de baai zien liggen waar de Nederlanders aan land zijn gekomen. Ook de half vergane bakstenen muren vind ik mooi. Als ik bijzondere bomen aan het bewonderen ben komt er een grote eekhoorn naar beneden.

IMG_8754IMG_8750

Daarna gaan we eruit. We komen langs een begraafplaats. Gewoon aan de weg.

IMG_8757IMG_8760IMG_8759

We vermijden het drukke deel en komen dan de huisjes tegen van de plaquette. Ook mooie drakenschilderingen op de muren.

IMG_5043IMG_8765IMG_8762IMG_8766

De vraag is: hoe komen we aan een taxi? Eerst een stop bij Seven Eleven. Daar vraag ik naar een taxi. En daar is een apparaat voor. 😃 Je wordt door verschillende schermen geleid (in het Chinees) en dan komt er een ticket uit met het nummerbord van de taxi. Handig joh! En het werkt.

Terug in het hotel kijken we naar een film op Netflix op de IPad. En dan gaan we naar het restaurant in het hotel. Prima gegeten. 😃

En deze dag is om.

1. Pauline:
    20 november 2023
    Zo leren we nog eens wat. 🙂
    Vlfs Pauline
  2. Tonja:
    20 november 2023
    Leuk om al je verhalen te lezen Jeannette, wat een avonturen! Veel plezier nog, xx Tonja