Nederlandse invloeden in Taiwan in de 17e eeuw in Tainan

19 november 2023 - Tainan, Taiwan

We zijn te vroeg om in te checken en gaan de omgeving verkennen. Te beginnen met de Chikan toren.

Chikan tower
“Het Engels-Fort Provintia of Providentia, ook bekend als de Chikan-toren, was een Nederlandse buitenpost op Formosa op een locatie die zich nu in het West Central District, Tainan, Taiwan bevindt. Het werd gebouwd in 1653 tijdens de Nederlandse kolonisatie van Taiwan.”

Schildpadden

Inmiddels is er op die plek een tempel gebouwd. Er zijn resten van de oorspronkelijke fundatie zichtbaar. En er is ook een soort museumpje met voorbeelden van schepen uit die tijd. Hieronder een maquette van hoe het was. De huisjes op de kop gezien. Beetje kneuterig.😅

Toch wel leuk om dit tegen te komen en dan te lezen dat de oorspronkelijke kaart in de archieven in Den Haag ligt.

Vissen voeren; altijd leuk

En heel veel dikke koikarpers.

Entree

Daarna terug naar het hotel. We komen langs een plek waar poffertjes gebakken worden. Populaire plek😃