We zijn er.

5 november 2023 - Da’an District, Taiwan

De eerste dag.

Als we aankomen op de luchthaven gaan we eerst contant geld opnemen. Tenminste dat is de bedoeling. Het lukt niet. Bij twee ATM’s niet. Bij de derde gelukkig wel. Daar heeft Tom zijn creditcard gebruikt.

Later komt hij erachter dat je de instelling van je bankpas op “wereld” moet zetten. Een wereld van verschil. 😃

We nemen een taxi naar ons hotel. Taipei is een grote stad met veel hoogbouw. Ook heel groen met bloeiende bomen. We steken een grote rivier over. Het lijkt wel zomer.

De kamer is prima. Het bed lokt. Uiteindelijk slapen we vijf uur. Dat hadden we blijkbaar nodig. Om 15.00 uur lokale tijd staan we bij de receptie.

Op zoek naar een SIM kaart.

We dachten dat je de SIM kaart in Taiwan alleen nodig had om te bellen. Niets is minder waar. Zonder SIM kaart geen Google maps om te beginnen. Dus het eerste actiepunt is een SIM kaart aanschaffen.

De medewerker in het hotel legt me uit waar het is. Op zich niet moeilijk, maar toch… Er wordt een printscreen voor ons gemaakt en daar gaan we. Na wat gesteggel en hier en daar vragen of we in de buurt zijn (wat we beter niet hadden kunnen doen) vinden we het.

Er staan twee medewerkers achter de balie die druk bezig zijn. Wij wachten. Een mevrouw zegt tegen ons dat we een nummertje moeten trekken.

Later vraag ik aan haar of het nog lang duurt. Dan blijkt de medewerker gelukkig ook Engels te spreken. Mijn Chinees is wat roestig geworden met de jaren. 😉

Je kunt niet zomaar een SIM card aanschaffen! Gelukkig heb ik onze paspoorten bij me. Hij wil ook nog een tweede officieel document. Uiteindelijk voldoet de stempel in ons paspoort.

Na ruim een uur verlaten we de winkel en kunnen we via Google maps naar het restaurant waar we hebben afgesproken. Wat een genot!
We hebben afgesproken met vrienden van mijn neef. Zij wonen bijna vijf jaar in Taipei. Precies op tijd zijn we er. Het eten is lekker en het is heel gezellig. Daarna gaan we nog even wat drinken en lopen dan

weer terug naar het hotel. Het is heerlijk warm. Rond de 25 graden.

1. Pauline:
    5 november 2023
    Heeee,
    Wat fijn dat jullie er zijn. Het avontuur is begonnen. Leuke foto dat jullie aan het eten zijn met Eric. Die stuurde Tommy.
    Veel plezier verder.
    Xxx